Blogitehtävä
Mikä on elämys?
Wikipedia
määrittelee elämyksen näin:
Elämys on moniaistinen, merkittävä ja unohtumaton kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoskokemuksen. Elämyksen aikana koettu ja opittu voidaan omaksua osaksi omaa arkipersoonaa, tai elämyksen kokeminen voi johtaa oman maailmankuvan muuttumiseen.Elämys on siis huomattavasti enemmän kuin mukava ja miellyttävä kokemus tai hyvä palvelu.Elämys on aina henkilökohtainen; ihminen määrittää itse oman elämyskokemuksensa. Elämyksiä ei siten voida takuuvarmasti tuottaa. On kuitenkin mahdollista luoda puitteet, joissa elämysten syntyminen on mahdollista ja jopa todennäköistä.
Elämykset ovat nykyään osa arkeamme, elämme elämystaloudessa,
jossa iso osa kulutuksesta on elämysten kuluttamista. Jopa arkisia tuotteita
mainostetaan ja myydään elämyksillä. Elämme tavarapaljouden keskellä jonka tasapainoksi haluamme enemmän ei materiaalisia elämyksiä. Elämysten kuluttaminen tulee
entisestään kasvamaan. Etsimme elämyksiä lomallamme, haluamme mieleenpainuvia
muistoja, tavoittelemme jotain, jota emme koskaan aikaisemmin ole kokeneet. Elämys on moniaistinen, merkittävä ja unohtumaton kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoskokemuksen. Elämyksen aikana koettu ja opittu voidaan omaksua osaksi omaa arkipersoonaa, tai elämyksen kokeminen voi johtaa oman maailmankuvan muuttumiseen.Elämys on siis huomattavasti enemmän kuin mukava ja miellyttävä kokemus tai hyvä palvelu.Elämys on aina henkilökohtainen; ihminen määrittää itse oman elämyskokemuksensa. Elämyksiä ei siten voida takuuvarmasti tuottaa. On kuitenkin mahdollista luoda puitteet, joissa elämysten syntyminen on mahdollista ja jopa todennäköistä.
Kulutamme elämyksiä myös arkisissa yhteyksissä, ostamme arkisia tuotteita,
joita markkinoidaan elämyksellisesti. Esim. autoja markkinoidaan
puuterilumella, laskettelurinteillä, surffauksella ja rannoilla,
auringonlaskuilla, rokkitähdillä jne. Elämyksillä, joita mainostaja kuvittelee
kohderyhmänsä haluavan. Ravintolat tarjoavat elämyksiä, joissa asiakas voi
päästä vaikka toiseen kulttuuriin ja kokea jotain aitoa, päästä hetkeksi
arjesta pois.
"Ihminen kaipaa pehmeitä loma-arvoja – ihmisen, luonnon ja
hiljaisuuden hellää kosketusta – kovan teknologian, säälimättömän työelämän ja
terrorin maailmassa. Silentia/Hiljaisuuden maa -brändi on luontokeskeinen,
ihmiskeskeinen, näkemyksellinen, kyläyhteisömäinen, käsityöläismäinen,
laadukas.
Valtavassa matkailun informaatio- ja tarjontatulvassa
uudenlainen lomavaihtoehto ja uutta ajattelua esiinnostava hiljaisuus-brändi
erottuu, puhuttelee ja helpottaa kuluttajan päätöksentekoa."
Kuvat: omia |
Virtuaalisia elämyksiä
Kirjoitin esseessäni Starbucksista, joka on hyvä esimerkki yrityksestä, joka on onnistunut tekemään arkisesta kahvinjuonnista elämyksen. Starbucksilla on 18.000 kahvilaa yli 60 maassa.
Starbucksin sosiaalisen median
kanavaratkaisut ja strategiat ovat vaikuttaneet voimakkaasti ja positiivisesti
sen kasvuun ja suosioon. Yhtiöllä on johtava markkina-asema sosiaalisessa
mediassa. Starbucks on aktiivinen Twitterissä, Facebookissa, Pinterestissä,
Google +:ssa, Youtubessa ja näiden lisäksi se on luonut oman sosiaalisen median
nimeltä ”My Starbucks idea”. My Starbucks idea on yhdistelmä muutosta,
kokeilua, vuorovaikutusta, asiakkaiden aktivointia ja markkinatutkimusta.
Asiakkaat voivat osallistua sivustolla mm. antamalla ideoita uusiin
tuotteisiin ja muut voivat sitten kommentoida näitä ideoita. Starbucksin
suosion salaisuus onkin myös siinä, että se antaa asiakkaiden osallistuva
sisällön tuottamiseen.
Nyt, syyskuussa 2014 Starbucksin
sivuilla pyörii kampanjafilmi nimeltä ”Meet me at Starbucks”, jossa esitellään
ihmisten kohtaamisia Starbucksin kahviloissa ympäri maailmaa. Filmi vetoaa
tunteisiin. Se esittelee kohtaamisia ihmisten välillä, mahdollisuutta päästä
hetkeksi hengähtämään – pois kotoa tai työpaikalta ja nauttimaan
arkiluksuksesta, johon kaikilla on varaa. Filmi päättyy sanoihin ”Good things
happen when we are together”.
![]() |
Kuva: Pinterest/Starbucks |
Tulevaisuuden elämykset ja elämysten tulevaisuus
Virtuaalinen maailma tuo yrityksille tulevaisuudessakin suuria haasteita, mutta myös äärettömästi mahdollisuuksia. Yritys, joka hyödyntää virtuaalisuutta
oikein ja onnistuu virtuaalisissa elämyksissä, voi ampaista kilpailijoidensa
edelle nopeasti ja luoda menestystarinoita. Yritys, joka keksii uusia tapoja kommunikoida asiakkaidensa ja sidosryhmiensä kanssa, keksii jotain ainutlaatuista voi itsekin yllättyä nopeasta menestyksestään. Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen ja tulevaisuudessa sen rooli yhä vahvistuu. Tekniikka kehittyy ja aiemmin ammattilaisten käyttämät työkalut ja ohjelmat tuodaan kuluttajien käytettäviksi. Vauhti kiihtyy ja tuotteiden käyttöikä lyhenee.
Kun matkailussa elämys lopulta toteutetaan
konkreettisesti asiakkaalle, riippuu onnistuminen paljolti perinteisestä ihmisten
välisestä kanssakäymisestä, kasvokkain kommunikoinnista ja asiakkaasta välittämisestä. Elämyksen tekee elämykseksi ihminen ja hänen henkilökohtainen panoksensa
Virtuaaliset elämykset kuuluvat matkailuelämykseen. Mutta elämyksen
toteuttaa loppukädessä matkailijalle toinen ihminen. Ihminen, joka on taitava
asiakaspalvelija, ottaa huomioon asiakkaan odotukset ja toiveet, saa asiakkaan
olon mukavaksi ja tekee näin elämyksestä positiivisen. Matkailutuotteen kokemisvaiheessa on aina
kysymys ihmisten kohtaamisesta ja ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Mitä
enemmän virtuaalisuus tulee matkailuun, sitä tärkeämpää on keskittyä
kehittelemään elämystuotteita, joissa asiakkaan kohtaavat juuri siihen sopivat
ihmiset. Henkilöt, jotka osaavat tehdä vieraiden kohtaamisista elämyksiä.
Elämykset kasvattavat suosiotaan tulevaisuudessakin. Itsekeskeiset, työssään ja elämässään kiireiset ihmiset kaipaavat rajojensa ylittämistä, itsensä löytämistä, tunteiden maksimointia ja yhdessä elämysten kokemista vielä enemmän kuin ennen. Tarjolla tulee olemaan paljon räätälöityjä, mielettömiä matkailuelämyksiä, mutta uskon matkailun kysynnän kohdistuvan jatkossa myös vanhoihin perusasioihin, kuten yhdessäoloon läheisten kanssa, yksinkertaisiin elementteihin, kuten luonto ja sen rauha ja itsensä kuuntelu ja tutkiminen.
Kuva: Jenny H. |
Kuva: oma |
Lähteet:
www.starbucks.com
http://www.digitalsparkmarketing.com/creative-marketing/social-media/starbucks-marketing/
https://econsultancy.com/blog/62281-how-starbucks-uses-pinterest-facebook-twitter-and-google#i.1rpdgv34hhehfw
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti