keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Elämysten tulevaisuus

Blogitehtävä

Mikä on elämys?

Wikipedia määrittelee elämyksen näin:

Elämys on moniaistinen, merkittävä ja unohtumaton kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoskokemuksen. Elämyksen aikana koettu ja opittu voidaan omaksua osaksi omaa arkipersoonaa, tai elämyksen kokeminen voi johtaa oman maailmankuvan muuttumiseen.Elämys on siis huomattavasti enemmän kuin mukava ja miellyttävä kokemus tai hyvä palvelu.Elämys on aina henkilökohtainen; ihminen määrittää itse oman elämyskokemuksensa. Elämyksiä ei siten voida takuuvarmasti tuottaa. On kuitenkin mahdollista luoda puitteet, joissa elämysten syntyminen on mahdollista ja jopa todennäköistä. 

Elämykset ovat nykyään osa arkeamme, elämme elämystaloudessa, jossa iso osa kulutuksesta on elämysten kuluttamista. Jopa arkisia tuotteita mainostetaan ja myydään elämyksillä. Elämme tavarapaljouden keskellä jonka tasapainoksi haluamme enemmän ei materiaalisia elämyksiä. Elämysten kuluttaminen tulee entisestään kasvamaan. Etsimme elämyksiä lomallamme, haluamme mieleenpainuvia muistoja, tavoittelemme jotain, jota emme koskaan aikaisemmin ole kokeneet. 

Kulutamme elämyksiä myös arkisissa yhteyksissä, ostamme arkisia tuotteita, joita markkinoidaan elämyksellisesti. Esim. autoja markkinoidaan puuterilumella, laskettelurinteillä, surffauksella ja rannoilla, auringonlaskuilla, rokkitähdillä jne. Elämyksillä, joita mainostaja kuvittelee kohderyhmänsä haluavan. Ravintolat tarjoavat elämyksiä, joissa asiakas voi päästä vaikka toiseen kulttuuriin ja kokea jotain aitoa, päästä hetkeksi arjesta pois. 

Elämysten ei aina tarvitse olla kaukaa haettuja ja eksoottisia - hiljaisesta luonnosta ja mökkipolusta on tullut monille stressaantuneille ihmisille elämyksiä. Hiljaisuudesta työstetään parhaillaan kansainvälistä brändiä. Silentia kirjoittaa hiljaisuus-hankkeestaan sivuillaan näin: 

"Ihminen kaipaa pehmeitä loma-arvoja – ihmisen, luonnon ja hiljaisuuden hellää kosketusta – kovan teknologian, säälimättömän työelämän ja terrorin maailmassa. Silentia/Hiljaisuuden maa -brändi on luontokeskeinen, ihmiskeskeinen, näkemyksellinen, kyläyhteisömäinen, käsityöläismäinen, laadukas.

Valtavassa matkailun informaatio- ja tarjontatulvassa uudenlainen lomavaihtoehto ja uutta ajattelua esiinnostava hiljaisuus-brändi erottuu, puhuttelee ja helpottaa kuluttajan päätöksentekoa."

Kuvat: omia

Virtuaalisia elämyksiä

Kirjoitin esseessäni Starbucksista, joka on hyvä esimerkki yrityksestä, joka on onnistunut tekemään arkisesta kahvinjuonnista elämyksen. Starbucksilla on 18.000 kahvilaa yli 60 maassa.

Starbucksin sosiaalisen median kanavaratkaisut ja strategiat ovat vaikuttaneet voimakkaasti ja positiivisesti sen kasvuun ja suosioon. Yhtiöllä on johtava markkina-asema sosiaalisessa mediassa. Starbucks on aktiivinen Twitterissä, Facebookissa, Pinterestissä, Google +:ssa, Youtubessa ja näiden lisäksi se on luonut oman sosiaalisen median nimeltä ”My Starbucks idea”. My Starbucks idea on yhdistelmä muutosta, kokeilua, vuorovaikutusta, asiakkaiden aktivointia ja markkinatutkimusta. Asiakkaat voivat osallistua sivustolla mm. antamalla ideoita uusiin tuotteisiin ja muut voivat sitten kommentoida näitä ideoita. Starbucksin suosion salaisuus onkin myös siinä, että se antaa asiakkaiden osallistuva sisällön tuottamiseen.

Nyt, syyskuussa 2014 Starbucksin sivuilla pyörii kampanjafilmi nimeltä ”Meet me at Starbucks”, jossa esitellään ihmisten kohtaamisia Starbucksin kahviloissa ympäri maailmaa. Filmi vetoaa tunteisiin. Se esittelee kohtaamisia ihmisten välillä, mahdollisuutta päästä hetkeksi hengähtämään – pois kotoa tai työpaikalta ja nauttimaan arkiluksuksesta, johon kaikilla on varaa. Filmi päättyy sanoihin ”Good things happen when we are together”.

Kuva: Pinterest/Starbucks


Tulevaisuuden elämykset ja elämysten tulevaisuus

Virtuaalinen maailma tuo yrityksille tulevaisuudessakin suuria haasteita, mutta myös äärettömästi mahdollisuuksia. Yritys, joka hyödyntää virtuaalisuutta oikein ja onnistuu virtuaalisissa elämyksissä, voi ampaista kilpailijoidensa edelle nopeasti ja luoda menestystarinoita. Yritys, joka keksii uusia tapoja kommunikoida asiakkaidensa ja sidosryhmiensä kanssa, keksii jotain ainutlaatuista voi itsekin yllättyä nopeasta menestyksestään. Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen ja tulevaisuudessa sen rooli yhä vahvistuu. Tekniikka kehittyy ja aiemmin ammattilaisten käyttämät työkalut ja ohjelmat tuodaan kuluttajien käytettäviksi. Vauhti kiihtyy ja tuotteiden käyttöikä lyhenee. 

Kun matkailussa elämys lopulta toteutetaan konkreettisesti asiakkaalle, riippuu onnistuminen paljolti perinteisestä ihmisten välisestä kanssakäymisestä, kasvokkain kommunikoinnista ja asiakkaasta välittämisestä. Elämyksen tekee elämykseksi ihminen ja hänen henkilökohtainen panoksensa 

Virtuaaliset elämykset kuuluvat matkailuelämykseen. Mutta elämyksen toteuttaa loppukädessä matkailijalle toinen ihminen. Ihminen, joka on taitava asiakaspalvelija, ottaa huomioon asiakkaan odotukset ja toiveet, saa asiakkaan olon mukavaksi ja tekee näin elämyksestä positiivisen.  Matkailutuotteen kokemisvaiheessa on aina kysymys ihmisten kohtaamisesta ja ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Mitä enemmän virtuaalisuus tulee matkailuun, sitä tärkeämpää on keskittyä kehittelemään elämystuotteita, joissa asiakkaan kohtaavat juuri siihen sopivat ihmiset. Henkilöt, jotka osaavat tehdä vieraiden kohtaamisista elämyksiä.

Elämykset kasvattavat suosiotaan tulevaisuudessakin. Itsekeskeiset, työssään ja elämässään kiireiset ihmiset kaipaavat rajojensa ylittämistä, itsensä löytämistä, tunteiden maksimointia ja yhdessä elämysten kokemista vielä enemmän kuin ennen. Tarjolla tulee olemaan paljon räätälöityjä, mielettömiä matkailuelämyksiä, mutta uskon matkailun kysynnän kohdistuvan jatkossa myös vanhoihin perusasioihin, kuten yhdessäoloon läheisten kanssa, yksinkertaisiin elementteihin, kuten luonto ja sen rauha ja itsensä kuuntelu ja tutkiminen. 


Kuva: Jenny H. 
Kuva: oma


Lähteet:
www.starbucks.com 
http://www.digitalsparkmarketing.com/creative-marketing/social-media/starbucks-marketing/ 
https://econsultancy.com/blog/62281-how-starbucks-uses-pinterest-facebook-twitter-and-google#i.1rpdgv34hhehfw





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti