lauantai 15. helmikuuta 2014

Kotitehtävä 11 - Onnistunut internetmarkkinoinnin case

Hurtigruten ja Matka-messu kamppis 2013

Toivottavasti en keskity liikaa näissä tehtävissä oman yrityksen ja omien työtehtävien analysointiin ja parannusehdotuksiin. Tämä kotitehtävä oli kuitenkin kuin tehty viime vuoden Matka-messu -kampanjan analysointiin. 

Tilasin ja annoin kamppiksen toteutuksen Redlandille, jonka kanssa olen mielelläni tehnyt yhteistyötä. Redland ymmärsi tarpeeni ja rajallisen budjettini. Ja innostui kovasti kampanjan toteutuksesta. Sain selkeän raportin messujen jälkeen, jonka silloin ymmärsin vain osittain. Haluasin nyt uudestaan hieman viisaampana analysoida tulokset ja selvittää, oliko kampanja niin onnistunut internetmarkkinoinnin case, millaisena sitä olen tähänasti pitänyt. 

Lähtötilanne oli se, että Hurtigruten oli messuilla mukana suht isolla osastolla ja yritys oli hiljattain poistanut suomenkieliset nettisivut. Bränditunnettuus ei ollut Suomessa kovin vahva. Ajatellen kohderyhmää, suomalaisia matkailijoita ja pontentiaalisia risteilyasiakkaita ei ollut hyvä ohjata suomenkielisiä asiakkaita yrityksen globaalille, englanninkieliselle sivustolle. Hurtigrutenin matkat ovat arvokkaita ja kohderyhmä on iäkkäämpää - suomenkielinen luotettava informaatio netissä on tärkeää. En pystynyt myöskään tekemään päivityksiä globaalille sivustolle, joten päädyin tilaamaan kampanja-ländärin.

Asetin tavoitteeksi X määrän asiakaskirjeen tilaajaa, halusin kasvattaa asiakasrekisteriä laadukkailla meiliosoitteilla. Myynnilliset tavoitteet täyttyivät myöskin, kampanja myi hyvin. 

Ländärillä esiteltiin lyhyesti Hurtigrutenin tuotteet ja messuhinnat. Samoin toivoimme asiakkaiden tilaavan uutiskirjeen. Asiakkaat pystyivät myös tilaamaan esitteitä ländärin kautta, mutta se tuotti pienen ongelman, koska esitevaraston kanssa piti toimia manuaalisesti. Päädyttiin ratkaisuun, jossa asiakas meilasi esitevarastoon ja ilmoitti mitä esitteitä toivoo.

Ländärin houkuttimena oli risteilypalkinto kahdelle hengelle. Palkinto arvottiin maaliskuun lopussa ja messuhinnat olivat voimassa siihen asti. Kampanjasivulle pääsee edelleen tästä.

Messu-kamppista tuettiin myös Facebookissa, jossa se sai satoja tykkääjiä lyhyessä ajassa. Rantapallo.fi kirjoitti aiheesta artikkelin ja mainostimme messu-tarjouksiamme siinä yhteydessä, Google AdWords mainonta oli myös kytketty kampanjaan. Messuilla jaettiin omalla ja jälleenmyyjien osastoilla messutarjousflyeriä.

Kampanjan konversio oli 22,8% ja keskimääräinen sivullaoloaika 1:25. Hurtigruten sai tuhansia uusia uutiskirjeen tilaajia, ihmisiä jotka halusivat säännölisesti lisää tietoa risteilyistä. Uutiskirje oli suoraa jatkoa kampanjaan.

Mielestäni tulos oli rahalliseen panostukseen nähden oikein hyvä.





3 kommenttia:

  1. Täytyykin itsekin tilata tuo uutiskirje :)

    VastaaPoista
  2. Et todellakaan keskity liikaa omiin juttuihin, sehän on enemmänkin suotavaa kuin kiellettyä! Siinä yhdistyy huvi (opiskelu) ja työ.

    VastaaPoista
  3. Wow, konversio oli melko hurja. Oliko mainitsemasi konversio sivulla kävijät/tehdyt varaukset vai kävijät/tilatut uutiskirjeet. Jos joka viides sivuilla vierailija teki varauksen oli konversio tosiaan todella hyvä. Voisiko tästä vetää johtopäätöksen, että Hurtigrutenista kiinnostuneet henkilöt (kohderyhmä) ovat todennäköisesti valmiita tekemään ostopäätöksen. Sivulle ei siis päädy niinkän paljon unelmoijia.

    VastaaPoista