lauantai 15. helmikuuta 2014

Kotitehtävä 10 - Konversion parantaminen

Konversion och keskittymiskyvyn parantamista

Huomaan, etten harjoittele nykyään ainoastaan konversion parantamista ja muita hyödyllisiä asioita, vaan myös herpaantumattoman keskittymiskyvyn saavuttamista ja asioihin puuttumattomuutta. Tavallinen opiskelumiljööni on olohuoneen keskellä - samassa tilassa televisio huutaa täysillä olypialaisia (en enää jaksa käydä säätämässä äänenvoimakkuutta), 6-vuotias pelaa sählyä (pallot viuhuvat korvani ohi), 8-vuotias tekee tanssiharjoituksia (musiikin pauhaessa taustalla) ja mies huutaa yläkerrasta jotain, josta ei kukaan saa selvää. Jääkiekkotreenit alkamassa, keittiössä aamupalatarvikkeet esillä, eteisen lattialla ulkovaatteet ja muita vaatteita, leluja ja ties mitä sikinsokin lattialla. En välitä, en näe kaaosta, en kuule, vaan siirrän katseeni pois tästä kaikesta ja naulaan sen läppärin näytölle. En vastaa, kun joku huutaa "mamma" joka toinen minuutti, uppoudun konversion parantamiseen, kukaan ei minua ikinä enää häiritse. Ja onhan olemassa raivausfirmoja, antisiimex-palveluja ja kaaoskonsultteja, perhe ottakoon yhteyden sellaiseen jos alkaa ahdistaa...




Konversio

Konversiolla mitataan nettisivujen tehokkuutta. Tehokkuutta ei pystytä mittaamaan, jos ei sivulle ole asetettu selkeää tavoitetta. Konversioarvo kertoo niistä kävijöistä, jotka johtavat sivulle asetettuun tavoitteeseen. Tavoitteita voi olla esim. konkreettinen ostotapahtuma tai asiakaskirjeen tilaaminen.

Konversion laskukaava:
Tavoitteen määrä : kävijät x 100 = konversio
(Esim. uutiskirjeen tilaajat : kävijämäärä sivuilla)
Hyvä konversio voi olla kaikkea 5-25 % välillä ja konversioarvoa pitää jatkuvasti parantaa, ei siis tyytyä siihen nykyiseen.

Tarkkailen tässä tehtävässä työnantajani nettisivuja. Niissä on paljon kehitettävää ja se tulee jatkossa olemaan minun vastuullani. Hyvä siis paneutua sivuihin tarkemmin.
Airtouch on markkinointiyritys, joka edustaa ulkomaalaisia matkailualan yrityksiä Suomessa. Asiakkaina on useita lentoyhtiöitä, matkailutoimisto ja varustamo.

Pystyn jatkossa parantamaan korversiota esim. näillä toimenpiteillä

1. Tavoiteen asettaminen
En usko, että sivuille on asetettu konkreettista tavoitetta. Yrityksen toiminnan idea ja sivujen tarkoitus on palvella suomalaisia matkailualan yrityksiä ja tehdä päämiesten tuotteita tunnetuiksi Suomessa. Ja tietenkin epäsuorasti kasvattaa myyntiä. Heti ensimmäiseksi asettaisin sivulle tavoitteet. Joudun vielä perehtymään päämiehiin ja heidän toimintaan hieman syvemmin ja asetan konkreettisen kävijämäärä- ja laatutavoitteen sen jälkeen. Yksi tavoitteista on ainakin se, että oikea kohderyhmä tilaa uutiskirjeemme ja saa säännöllisesti tärkeää tietoa päämiesten tuotteista.

2. Oikea kohderyhmä
Haluamme löytää oikean kohderyhmän ja oikeat sivuilla kävijät. Uuden päämiehen (lentoyhtiö) Suomen lanseeraus on tapahtuma, jonka täytyy tavoittaa oikea kohderyhmä eli matkatoimistot ja muut lentoja myyvät tahot. Kohderyhmälle on tiedotettava, milloin suorat lennot suomesta alkavat ja mitä varauksiin liittyviä asioita tulee huomioida. Teen tästä postituksen henkilöille ja yrityksille, jotka eivät vielä ole uutiskirjeen tilaajia ja houkuttelen heitä liittymään postituslistalle. Osoitteiden hankkimiseen käytän hyödykseni olemassa olevia rekistereitä ja kollegojen listoja.

3. Luotettavuuden kasvattaminen
Meidän tapauksessa sivujen luettavuus kasvaa, kun päämiehet ja heidän tuotteensa ovat selkeästi esillä. Emme myy suoraan päämiesten tuotteita vaan sivujen ja uutiskirjeen tarkoituksena on lähinnä tiedottaa. Haluaisin tehdä sivuille entistä selkeämmän esittelyn jokaisesta päämiehestä ja valaista yrityksemme roolia edustuskuviossa.

4. Laskeutumissivu
Uusi edustus ja uutinen uudesta päämiehestä vaatisi laskeutumissivun. Sivulla kertoisin selkeästi kaiken tärkeän uudesta päämiehestä ja sen tuotteista. Ja myös täällä houkuttelisin kävijää tilaamaan asiakaskirjeemme. Ländärillä tiedottaisin myös varausjärjestelmän koulutustapahtumista, messuostallistumisista, markkinointimaateriaalista, tulevista opintomatkoista jne.

5. Analysointi
Konversiota parantaakseni minun täytyy ehdottomasi tehdä kävijäseurantaa Google Analytics -ohjelman avulla (koska kohta osaan sen). Muuten meillä ei ole hajuakaan, käykö sivuillamme kukaan, mistä he tulevat, miten kauan he sivuilla viihtyvät (siis käyttävätkö he sivuja tiedon haussa) ja mitä he siellä lukevat.

Kuva: Air Seychelles

Lähdetekstit: Ilkka Kauppinen, kymmenen ohjetta konversion kasvattamiseen ja analytics.fi, konversioprosentin kansvattaminen.



3 kommenttia:

  1. Et usko, mutta fiilikset ja tunnelmat ovat olleet ihan samanmoiset täällä pohjoisempanakin... juurikin olin kuulematta kuinka 4-vuotias pyysi äitiä lukemaan iltasatua. Onneksi isosisko kelpasi. Mies on kiltisti tehnyt ruokia viikonloppuisin - minä kyhjötän alakerran vierashuoneessa ja olen niin kuin en kuulisi mitä ylhäällä on meneillään. Mutta loppu jo häämötää - tsemppiä sinullekin loppupuristukseen!

    VastaaPoista
  2. Kiva että sinulla on konkreettisesti koulutehtävä tässä, jota pääset viemään vastuualueellasi käytäntöön. Jos oikein käsitin niin tapahtumat ja koulutukset on yksi tärkeistä palveluistanne. Näiden näkyminen heti etusivulla olisi mielestäni silloin oleellinen. Ja toisaalta myös yksi konversion kasvattamiseen liittyvä "kuinka monta sivuilla kävijää ilmoittautuu tapahtumaan"

    VastaaPoista
  3. Hyviä havaintoja. Laitoithan tiedon jo käytäntöön?

    VastaaPoista