SOSTAC malli ja markkinointisuunnitelma
Markkinoinnin tavoitteena on kasvattaa yrityksen tuotteiden myyntiä. Markkinointisuunnitelma on työkalu yritykselle, sen avulla pystymme kohdistamaan toimenpiteet oikein ja suunnitelman avulla voimme seurata tavoitteiden toteutumista.
Markkinointisuunnitelma tehdään nykyäänkin samat perusasiat huomioonottaen (nykytilan analyysi, tavoitteet, toimenpiteet, seuranta), mutta siihen on sähköisen markkinoinnin myötä tullut uusia elementtejä ja työkaluja, jotka pitää ottaa huomioon. Sähköinen markkinointi, sen
välineet ja tavoitteet täytyy integroida markkinointisuunnitelmaan. Internet on
paljon enemmän, kuin vain yksi markkinoinnin kanava.
Luin Dave Chaffeyn ja PR Smithin kirjaa EMarketing Excellence, Planning and optimizing your digital marketing. PR Smith on luonut SOSTAC -mallin, joka koostuu seuraavista kysymyksistä:
Situation analysis – mikä on tämänhetkinen tilanne, missä
olemme nyt?
Objectives – minne haluamme, mitkä ovat tavoitteemme?
Strategy – miten pääsemme tavoitteeseemme?
Tactics – mitä työkaluja meidän pitäisi käyttää, jotta
pääsemme tavoitteeseemme?
Actions – millainen toimintasuunnitelma?
Control – miten onnistuimme? Miten mittaamme?
![]() |
Kuva: EMarketing Excellence kirja |
Maailma ja ihmiset on kytketty nettiin. Välineinä ovat tietokoneet, läppärit, digitaalinen TV, älypuhelimet, applikaatiot, lentokoneet, junat, autot jne. Ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa virtuaalisessa maailmassa. E-markkinoinnin tulee jatkuvasti kehittyä ja kehittää uusia toimintamalleja ja -välineitä.
Tehokas e-markkinoinnin suunnittelu vaatii nykytilan
analyysia ja trendeihin paneutumista, potentiaalin tunnistamista ja tietenkin
työkalujen ja kanavien tuntemista. Onnistuneessa e-markkinoinnissa päästään lähelle asiakasta,
käydään dynaamista dialogia ja kommunikoidaan asiakkaan kanssa sekä opitaan
ymmärtämään asiakasta paremmin. Yrityksen tuotteille ja palveluille tuotetaan
samalla lisäarvoa, laajennetaan jakelukanavia ja edistetään myyntiä. E-markkinointi
on ajattelutapa, jossa asiakas laitetaan aktiviteettien keskipisteeseen.
Suunnittelu ja tavoitteiden määrittely on tärkeää. Usein
sähköisen kaupankäynnin epäonnistuminen johtuu siitä, ettei tavoitteita ole
määritelty tarpeeksi tarkkaan vaan hypätään suoraan taktisiin työkaluihin
(esim. nettisivut, bannerit).
Jokaisen yrityksen pitäisi kysyä itseltään suunnitellessa
e-markkinointia esimerkiksi:
-
Miksi meillä täytyy olla nettisivut?
-
Mitkä meidän sähköisen markkinoinnin (ja muun
markkinoinnin) tavoitteet ovat?
-
Mitä etuja tällä saamme? Ja mitä haasteita
kohtaamme?
Vastauksia ylläesitettyihin kysymyksiin voivat olla esim. myynnin
kasvattaminen (laajemmat jakelukanavat), lisäarvon antaminen (antaa asiakkaille
enemmän palvelua), pääseminen lähemmäksi asiakasta (kysytään suoraan asiakkaalta,
luodaan dialogi, opitaan heiltä), kustannusten säästäminen (hallinnolliset
kulut, palvelu netissä) ja brändin rakentaminen sähköisesti.
Sosiaalinen media
C2C mallilla on suuri
vaikutus kuluttajien käyttäytymisessä sähköisessä markkinoinnissa. Esimerkkejä tästä ovat esim.
kuluttajien väliset huutokaupat, Facebook, Google+, LinkedIn
ja Twitter. Sosiaalisen median vaikutus on nykyään niin suuri, että se on
vähentänyt perinteisen median ja ”perinteisen digitaalisen median” käyttöä. C2C
tarvitsee oman strategian.
Tavoitteisiin päästään siis ottamalla huomioon e-markkinoinnin kaikki osa-alueet. Työkalut (esim. laskeutumissivut, bannerit, sosiaalinen media, kumppanuusmarkkinointi) valitaan sen mukaan, millainen tuote on kyseessä ja miten se halutaan kommunikoida asiakkaille. E-makkinoinnin seurantaan löytyy useita työkaluja, esim. Google Analyticsillä voidaan seurata kävijämäärää kampanjasivulla. E-markkinoinin etuna on kaksisuuntainen kommunikointi asiakkaan kanssa - onnistuneessa e-markkinoinnissa tunnemme asiakkaamme paljon paremmin kuin ennen.
Mielenkiintoista luettavaa
Ostin EMarketing Excellence -kirjan tulevaa elämääni ajatellen. Kirja painaa tonnin ja maksoi aika paljon, mutta se vaikuttaa todella mielenkiinoiselta. Ajattelin jatkaa sen lukemista vielä tämän tehtävän jälkeenkin.
Lähde: Dave Chaffey & PR Smith; EMarketing Excellence, planning and optimizing your digital marketing ja www.markkinointisuunnitelma.fi
"Markkinointisuunnitelma tehdään nykyäänkin samat perusasiat huomioonottaen" tässähän se tuli;)
VastaaPoista