tiistai 18. maaliskuuta 2014

Villa Hanko ja epäonnistunut nettikaupankäynti

Luin mielenkiinnolla Villa Hangon kaupan pitäjän Nanan ajatuksia nettikaupan pyörittämisestä ja sen haasteista. Olen itse haaveillut samasta, sisustusalan nettikaupasta. Ja tullut aina "järkiini" ja hetken päästä taas aloittanut haaveilun. Nettikaupan pystyttäminen on helppoa, mutta tulojen saaminen siitä huomattavasti hankalampaa. Näin olen asian ymmärtänyt.

Jäin lukemaan Nanan blogin muitakin postauksia ja ymmärsin, että nettikaupan sulkemisen lisäksi hän sulkee myös kivijalkaliikeensä. Eli ylipäänsä molempien kauppojen pyörittäminen on käynyt yrittäjälle ja pienten lasten äidille liian raskaaksi. Ei kesälomaa, ei vapaita viikonloppuja. Tulot varmasti talviaikaan pienet, tehty työmäärä valtava. Ymmärrän hänen päätöksensä hyvin. 

Ongelma, jonka hän mainitsi nettikaupan sulkemisen syyksi, oli mielestäni kuitenkin aika yllättävä. Siis yllättävää, että ihmiset tilailevat postiennakolla tarvaroita ja jättävät ne yksinkertaisesti noutamatta. Ja tämä oli ymmärtääkseni aikalailla systemaattista. En itseasiassa edes tiennyt, että nettikaupoilla on postiennakkomahdollisuus. Tilasin viimeksi postiennakolla tuotteen Hobby Hall:in postimyynnistä vajaat 30 vuotta sitten. Olin lukiossa ja äiti maksoi. Sen kummemmin en ole kyseistä palvelua käyttänyt - ja luulin, etteivät muutkaan sitä sen enempää käyttäneet. Kaikillahan on nykyään luottokortit. 

Villa Hangon tapauksessa ongelman olisi voinut ratkaista nopeasti ja poistaa kyseisen palvelun. Eli jos asiakas tilaa tuotteen, maksaa hän sen joko pankkitililtään tai luottokortilla. Ei postiennakolla. Tähän lopputulokseen monet blogipostauksen kommentoijatkin tulivat. Yhdyn kommentoijiin ja uskon, että jos asiakas on tosissaan liikkeellä, hän myös maksaa tuotteensa heti. Tuotteenhan saa yhä palauttaa ja rahat takaisin, jos tuote ei miellytä. 

Tämä taas vahvisti ennakkoluulojani nettikaupan haasteista ja jään jatkossakin vain haaveilemaan kippoja myyvästä unelmakaupasta. Ja keskityn matkailun sähköisiin liiketoimintoihin. 

 TINE K KERAMIIKKA KULHO MUSTA (15)
Kuva: Homenord

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti