Verkkokauppa
Helsingin Sanomien artikkeli suomalaisten verkkokauppojen tilasta
Lainaan Helsingin Sanomissa 28.2.2014 kirjoitettua
artikkelia, jossa kerrottiin suomalaisten kaupan alan yritysten jäävän muiden
Pohjoismaiden jalkoihin verkkokaupassa. Googlen ja brittiläisen konsulttiyhtiön
OC & C:n selvityksen mukaan ulkomaiset nettikaupat valloittavat Suomen,
mutta suomalainen kauppa on lähtenyt kansainvälistymään internetin avulla
huomattavasti Ruotsia ja Tanskaa nihkeämmin.
Googlen mukaan suomalaisten verkkokauppaa tekevien
yritysten mainosklikkauksista vain 16 % tulee ulkomailta. Vastaavat luvut
Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa on yli 50 %. Selvityksessä oli mukana 50
suurinta verkkokauppaa tekevää vähittäiskaupan yritystä kaikista Ruotsista,
Norjasta, Tanskasta ja Suomesta.
Alle puolet Googlen tutkimista suomalaisyrityksistä
mainosti ulkomaalaisille verkossa. Tanskassa ja Ruotsissa verkkovientiä
harrasti neljä viidestä verkossa toimivasta yrityksestä. Suomalaiset ovat
muille pohjoismaalaisille yrityksille kiinnostavaa asiakaskuntaa ja
pohjoismaisissa verkkokaupoissa suomi ja norja ovat eniten tarjotut kielet (OC
& C:n selvityksen mukaan). Suomalaisyritykset puolestaan palvelevat
ulkomaisissa verkkokaupoissaan useimmiten vain englanniksi, eivät edes toisella
kotimaisella.
Googlen arvioiden mukaan kansainvälinen verkkokauppa
tulee viisinkertaistumaan vuoteen 2020 mennessä. Digiparometri 2014 paljasti,
että suomalaisyritysten edellytykset digitalisaatiossa ovat huippuluokkaa,
mutta ne hyödyntävät sitä keskinkertaisesti. Rohkeus puuttuu ja asenteissa on
vikaa, arvioi kaupallinen neuvos Antti Eskola Työ- ja elinkeinoministeriöstä.
Hänen mukaansa suomalaiset ovat perinteisesti olleet hyvä tuotekehittelyssä
mutta ei markkinoinnissa. Viennistä on suurin osa ollut investointihyödykkeitä,
ei kuluttajabrändejä kuten Ikea ja H&M:n tuotteet.
Uudet kaupankäyntiprosessit, hävijät ja voittajat
Kaupankäytiprosessit ovat muuttuneet siitä, kun tarjolla oli ainoastaan kivijalkakauppoja ja postimyyntejä. Kuluttajat ovat nykyään hintatietoisia ja monet
etsivät netistä tuotetta mahdollisimman halvalla. Kivijalkakaupasta
haetaan mahdollisesti tuotetietoja ja käytetään asiakaspalvelu hyväkseen, mutta
sen jälkeen tuote hankitaan netistä - mahdollisesti ulkomaisesta nettikaupasta, joka usein tulee postikuluista huolimatta halvemmaksi.
Kivijalkakauppoja on hävinnyt useita esim. Helsingin keskustan katukuvasta. Åbo Underrättelser kirjoitti 1.5.2014 ilmestyneessä lehdessään, miten Turun keskusta tyhjenee kaupoista. Turun keskustassa on yli 100 tyhjää liiketilaa ja nyt alueen yrittäjät vaativat kiinteistöjen omistajia tekemään asialle jotain. Syyksi kauppojen kadolle annetaan talouden heikko tila, mutta myöskin kasvava nettikauppa. Pienet erikoisliikkeet eivät pärjää kilpailussa.
Kivijalkakauppoja on hävinnyt useita esim. Helsingin keskustan katukuvasta. Åbo Underrättelser kirjoitti 1.5.2014 ilmestyneessä lehdessään, miten Turun keskusta tyhjenee kaupoista. Turun keskustassa on yli 100 tyhjää liiketilaa ja nyt alueen yrittäjät vaativat kiinteistöjen omistajia tekemään asialle jotain. Syyksi kauppojen kadolle annetaan talouden heikko tila, mutta myöskin kasvava nettikauppa. Pienet erikoisliikkeet eivät pärjää kilpailussa.
![]() |
Kuva: www.abounderrattelser.fi |
Pienet kivijalkakaupat ovatkin selviytyäkseen alkaneet rakentamaan omaa
nettikauppaa ja muitakin palvelumuotoja asiakkailleen. Asiakaspalvelusta on
blogien ja sosiaalisen median kautta tullut henkilökohtaisempaa ja monissa
tapauksissa kauppias ja hänen persoona on tärkeässä roolissa. Ilmiö on yleinen
esim. sisustus-, pienten boutique vaate- ja lifestylekauppojen keskuudessa –
henkilökohtaisesta palvelusta on taas tullut myyntivaltti. Ostettavien
tuotteiden lisäksi kauppa voi järjestää shoppailuiltoja yksityisille ryhmille,
teematapahtumia, kierrätystapahtumia, luentoja jne. Myös verkostoituminen muiden yrittäjien kanssa on yleistä.
Tarkoituksena on sitouttaa asiakkaat ja luoda vahvoja kanta-asiakkuuksia, vähän niin kuin ennen. Markkinoinnin tärkeä osa on bloggareiden työstäminen ja yhteistyö heidän kanssaan. Bloggarit ja myös sosiaalinen media ovat tärkeä ja edullinen kanava pienelle yritykselle tuotteiden markkinoinnissa. Kilpailujen ja arvontojen kautta kauppa saa tykkäyksiä ja kartoittaa asiakasrekisteriään ja itseään seuraavia asiakkaita.
![]() |
Kuva: Cafe latte spirit - kartanon kevätpäiväkutsu |
Tarkoituksena on sitouttaa asiakkaat ja luoda vahvoja kanta-asiakkuuksia, vähän niin kuin ennen. Markkinoinnin tärkeä osa on bloggareiden työstäminen ja yhteistyö heidän kanssaan. Bloggarit ja myös sosiaalinen media ovat tärkeä ja edullinen kanava pienelle yritykselle tuotteiden markkinoinnissa. Kilpailujen ja arvontojen kautta kauppa saa tykkäyksiä ja kartoittaa asiakasrekisteriään ja itseään seuraavia asiakkaita.
Pienten kivijalkakauppojen verkkokaupan kasvua rajoittaa
mahdollisesti uskalluksen ja resurssien puute. Suurin rajoittava tekijä on
varmasti muutaman naisen/miehen yrityksissä resurssipula ja osaamisen
puuttuminen. Ja liian pieni budjetti.
HS:n artikkelissa, jota aikaisemmin siteerasin, oli mainittu
joitakin syitä, miksi suurten suomalaisen yritysten nettikauppa takkuaa. Emme
ole kuluttajatuotteiden valmistajamaa, vaan olemme Suomessa perinteisesti
keskittyneet tuotekehittelyyn, emme niinkään markkinointiin. Rohkeus puuttuu ja
verkkokaupan merkitystä ei välttämättä oteta vakavasti. Vaikka Googlen
arvioiden mukaan kansainvälinen verkkokauppa viisinkertaistuu vuoteen 2020
mennessä. Siihen on vain kuusi vuotta…
Esimerkki kansainvälisestä suomalaisesta nettikaupasta:
Artek (Vitra)
Suomalainen design on tunnettu maailmanlaajuisesti ja
Artek on vahva brändi alallaan. Artek vaalii kestävän muotoilun perinteitä ja
tuotekehitysstrategian kulmakivet ovat etiikka, estetiikka ja ekologia. Alvar aallon suunnittelemat huonekalut
muodostavat valikoiman perustan ja tuotevalikoimaa laajennetaan jatkuvasti
yhteistyössä muiden arkkitehtien ja suunnittelijoiden kanssa. Sveitsiläinen
Vitra AG osti Artekin 2013. Artekilla on toimistot Tukholmassa, Berliinissä,
Tokiossa ja New Yorkissa.
Artekilla on hyvät edellytykset kansainväliseen
nettikauppaan; tunnettu brändi ja Vitran vetoapu. Artekin nettisivuilla on
nettikauppa ja useita kieliversioita (FI, EN, DE, SE), mutta DE ja SE –versiot eivät
toimi ollenkaan. Englanninkieliset sivut kylläkin aukeavat ja USA:n nettikauppa
artekstore.com palvelee kuluttajia USA:ssa. Mutta voisi kuvitella Artekilla
olevan kysyntää esim. Ruotsissa. Ruotsalaiset jälleenmyyjät kyllä esitellään
englanninkielisillä sivuilla.
Yritin tehdä testiostoksen englanninkielisestä
webshopista (en USA-versiosta), mutta nettikauppa on todella huono. Pelkästään
tuotteiden hinnat puuttuvat, se siis siitä…
Artekin huono nettikauppa ei kulje käsikädessä
laadukkaaksi tunnetun brändin kanssa. Ja rajoittaa ehdottomasti nettikaupan
kasvua.
Verkkokaupan asema Suomessa
Volyymi on tietenkin tärkeä tekijä, jotta verkkokauppa voisi menestyä. Suomi on asukasmäärältään pieni maa. Pelkästään pohjoismaalaisten kanssa työskennellessäni olen todennut, että suomen kieli rajoittaa kaupantekoa. Suomalaisten verkkokauppojen pitäisi ehdottomasti satsata kieliversioihin, luottavuutta herättäviin sivustoihin ja kielitaitoiin asiakaspalveluihin. Suomen kieli tuntuu hieman liian mystiseltä ulkomaalaisen ostajan silmissä.
Niinkuin jo aikaisemmin Helsingin Sanomien artikkelissa todettiin, Suomi ei tällä hetkellä pärjää edes pohjoismaisille naapurimailleen nettikaupassa.
Lähteet: Helsingin Sanomat
Åbo Underrättelser
Artek.fi
Åbo Underrättelser
Artek.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti