Tehtävä 4 - Mobiilikauppa
Mobiilikaupan tulevaisuus Euroopassa
E-commerce Europen raportin mukaan Euroopassa asui vuonna 2012 - 820 miljoonaa ihmistä. EU jäsenmaita on yhteensä 28. Suurimpia nettikaupan käyttäjämaita ovat raportin mukaan Iso-Britannia, Saksa ja Ranska. Ne yhdessä vastasivat 61% koko Euroopan verkkokaupasta. Nettikaupan kasvumaita ovat Turkki, Kreikka, Ukraina, Unkari ja Romania. Kasvutahti on kova ja Eurooppa meni vuonna 2010 johtajamaan USA:n ohi verkkokaupassa.
Mobiilimaksaminen kasvaa - vai kasvaako? Kuluttajien luulisi luopuvan mielellään kymmenistä luotto- ja pankkikorteista ja painavista lompakoistaan. Laajimmillaan mobiililompakon voi yhdistää lojaliteettiohjelman, tunnistautumisen, lähimaksamisen ja verkkopankin (dagmar.fi). Mobiilimaksamista kuitenkin jarruttaa mm. seikka, että kauppiailta se edellyttää laiteinvestointeja (NFS-päätelaitteet) ja mobiilimaksaminen tulee kauppiaalle kalliiksi, niinkuin luottokorttimaksaminenkin. Kuluttajille ei palvelua ole vielä monessakaan kaupassa tarjolla. Yritykselle etuna mobiilimaksamisesta on kassatoiminnan tehostaminen. Myös laajemmalle vietynä (esim. PINS-etuohjelma ja Pivo älylompakko) kauppa tai palvelun tarjoaja pystyy hallinnoimaan esim. kanta-asiakkuuksia.
Applelle mobiilimaksaminen on tulevaisuudessa yhä kasvava bisness eikä kyse ole Applen omista tuotteista vaan myynnistä, joka tulee Applen sovellusten kautta (iTunes, iBooks, app stores). Yritys panostaa vahvasti mobiilimaksamiseen. Kuluttajat lataavat mielellään musiikkia, elokuvia, kirjoja käyttämällä Applen sovelluksia. Uuden iPhone 5S mallin sormenjälkitunnistin on tehnyt mobiiliostamisen turvalliseksi, ainoastaan puhelimen omistaja voi sormenjäljellään avata lukitun laitteen.
Kun ajattelee mobiililaitteiden huimaa kehitystä, luulisi myös mobiilikaupan tulevaisuudessa helpottuvan ja kasvavan. Hotelli- ja matkailualalla viime tingassa tehdyt varaukset tehdään nykyään usein mobiililaitteilla - esim. matkailijan jo ollessaan matkakohteessa. Tai varatessaan viime tingassa hotellia. Kehittyneet mobiilipalvelut maksavat kauppiaalle, mutta kasvattavat myyntimahdollisuuksia, esimerkiksi lisämyyntiä asiakkaalle hänen jo ollessaan matkakohteessa.
Mobiilin käyttö maksuvälineenä
Googlailin eri mobiilimaksujen tarjoajia ja tapoja ja yllätykseni huomasin niitä olevat monia erilaisia, joiden toimintatavat eroavat paljonkin toisistaan. Tarjonta on kirjavaa. Mobiilimaksua mainostetaan helppona tapana maksaa ostokset kännykällä, ilman käteistäja ilman luottokorttia. Kyse on yleensä pienistä summista ja maksimimaksut kuukaudessa vaihtelevat useilla palveluntarjoajilla 200-500 euron välillä. Kohderyhmä tuntuu pienemmillä palveluntarjoajilla olevan nuoret, joilla ei vielä ole luottokortteja ja säännöllisiä tuloja. Jotkut palveluista tuntuvat jo hieman vanhanaikaisilta.
Alla muutamia esimerkkejä mobiilimaksupalvelujen tarjoajista:
Siru Mobile tarjoaa matkapuhelimella tapahtuvaa rahansiirtoa. Korkein ostos 60 euroa, maksimisumma kuukaudessa 300 euroa. Ostokset veloitetaan puhelinlaskussa. Maksutapahtumassa asiakas soittaa Siru-järjestelmään, jonka jälkeen mobiilitalletus tapahtuu.
Labyrintti-medialla tarjoaa mobiilimaksu-palvelua. Kuluttaja lähettää palvelussa tekstiviestin ja saa koodin, jolla voi vahvistaa ostoksensa. Point tarjoaa ratkaisuja verkkomaksamiseen, myös mobiilimaksamiseen.
![]() |
Kuva: onsun.fi |
Danske Bankilla on mobiilimaksamispalvelu nimeltä MobilePay. Palvelun käyttäjäksi tulee rekisteröityä. Rekisteröinnin jälkeen rahan lähettämiseen tarvitaan tunnusluku ja vastaanottajan puhelinnumero. Sovellus on suojattu tunnusluvulla. Danske pankin palvelussa rahaa voi siirtää maksimissaan 15.000 euroa vuodessa ja 250 vuorokaudessa. Vastaanottajankin pitää olla MobilePay:n käyttäjä. Käyttöehtoina ovat myös suomalainen puhelinnumero, suomalainen maksukorti, suomalainen tili ja sähköpostiosoite.
![]() |
Kuva: danskebank.fi |
Lähteet:
Tommi Rissasen blogipostaus "Mobiilimaksaminen helpottaa arkea"
www.dagmar.fi "Mobiililompakko - siis mikä?"
http://www.businessinsider.com/apple-ecommerce-and-mobile-payments-plans-2014-2
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti